Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Voorschoolse educatie

Op Polderpret vinden wij het belang van gerichte aandacht voor de begeleiding van baby’s en peuters en het stimuleren van hun ontwikkeling in de voorschoolse periode erg belangrijk. Daarom gebruiken we observatieprogramma's en een taalstimuleringsprogramma .

Het programma

Het programma Peuterpraat is een breed programma, waarbij alle ontwikkelingsgebieden van kinderen van 2-4 jaar worden gestimuleerd: bijv: spraaktaalontwikkeling, auditieve ontwikkeling, visuele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze locatie in Alphen ad Rijn werkt vanwege hun visie niet met dit programma.

Het materiaal van Peuterpraat bestaat uit allerlei activiteiten rond een thema, bijvoorbeeld taalspelletjes, knutselwerkjes, liedjes, prentenboeken, beweegspelletjes, spelletjes rondom allerlei (ruimtelijke) begrippen.

Enkele voorbeelden van thema’s: ik, herfst, speelgoed, op straat, boodschappen doen. Bij alle activiteiten staat taal centraal: samen praten bij en over dingen die je doet. Praten is leuk!

Een belangrijk onderdeel van Peuterpraat is het uitbreiden van het aantal woorden dat een kind kent (de woordenschat). Bij elk thema zal door de pedagogisch medewerkers een aantal woorden gekozen worden die bij de verschillende activiteiten worden gebruikt. De nieuwe woorden worden in allerlei spelletjes herhaald.

Bijvoorbeeld bij het thema “ik” gaan de kinderen en de leidsters een pop in bad doen. Hierbij worden verschillende lichaamsdelen en handelingen benoemd.

Het doel

Het doel hierbij is om de kinderen er zoveel mogelijk bij te betrekken, interactie uit te lokken en hun taal te stimuleren.
Bij het programma horen ook observatielijsten, die bij alle kinderen op 2 jaar en 11 maanden en 3 jaar en 11 maanden worden ingevuld.  Zo wordt de ontwikkeling van de kinderen goed in de gaten gehouden. Op Polderpret hebben we ervoor gekozen om deze observatielijsten ook (deels) te gebruiken bij kinderen vanaf 1 jaar en 11 maanden en ze aan te passen voor de kinderen van 11 maanden. Op die manier hebben we een doorgaande observatielijn. Na elke observatie van uw kind is er de gelegenheid om even in gesprek te gaan met de pedagogisch medewerker die de observatie heeft ingevuld.

Elk kind ontwikkelt zich natuurlijk in eigen tempo en daar houden we ook rekening mee bij het observeren. Ze hoeven niet alles volgens het ‘boekje”te doen. We willen ze vooral observeren en stimuleren zodat we ze kunnen helpen waar het nodig is.

In het laatste oudergesprek met de peuterpedagogisch medewerkers hebben ouders de gelegenheid het observatieformulier te bekijken en toestemming te geven de informatie aan school door te geven zodat zij op de hoogte zijn van de ontwikkelingsfase waarin een kind zich op dat moment bevindt.

Wij bieden een gezellig kinderdagverblijf met een open sfeer, interesse?

Copyright © Kinderdagverblijf Polderpret Website: Pencilblocks  |  Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud